neděle 24. listopadu 2013

Gruzinské sýrové placky CHAČAPURI (bez lepku a ořechů)

Dřív jsem strašně ráda chodila k Zitrovi do indické restaurace na "Tandoori Protha" neboli indickou placku plněnou sýrem a bramborami - mňam... No jo, ale pšeničná mouka není zrovna to, po čem můj žaludek prahne, a tak jsem hledala recept. Našla jsem na "naany", ale tak nějak to nebylo ono. Až jsem objevila CHAČAPURI ;-).


A cože to vlastně je? Chačapuri je gruzínská placka plněná sýrem. Jí se samotná nebo jako příloha k polévce, salátu atd. Placku lze naplnit balkánem a mozzarellou; mixem strouhaných sýrů (pak nutno placku posolit); brynzou... - zkrátka chuti se meze nekladou. Osobně jsem zkoušela ten mix sýrů a nahoře placku posolila - byla to mňamka, která zmizela okamžitě. Dneska jsem zvolila hutnější variantu, neb jsem chačapuri pekla k obědu.

Na BEZLEPKOVÉ Chačapuri inspirované indickou Tandoori Protha potřebujeme:

320 g Schär mix B (zkoušela jsem i s Jizerkou, ale té tak 300 g, víc ne)
80 g mléka
2 vejce
40 g rozehřáté Hery
1 kávovou lžičku (rovnou) soli
špetička cukru
2/3 sušeného droždí

Náplň:
2 uvařené a rozmačkané brambory
kelímek brynzy
200 g strouhaného Ementálu


Zaděláme kynuté těsto, ať už ručně nebo v pekárně (já zvolila pekárnu, neb jsem díky tomu pak měla čas stavět kostičky a koleje pro vláčky ;-) ) a necháme vykynout. 
Brambory smícháme s brynzou a Ementálem. Samozřejmě lze použít jakýkoliv mix sýrů, dle chuti.

Když máme vykynuto, můžeme zapnout troubu na 220 - 250 stupňů. Těsto rozdělíme na dvě části a každou rozválíme na placku. Doprostřed každé dáme polovinu náplně - možná se vám to bude zdát hodně, ale je to tak správně :-) . Čím víc sýra se vám podaří zavřít do placky, tím bude chačapuri chutnější. Z těsta uděláme "raneček", jako když balíme buchty (prostě spojíme všechny cípy, zmáčkneme je k sobě, aby byla náplň schovaná uvnitř).
Otočíme vzhůru nohama a přendáme na plech vyložený pečícím papírem (nebo vymazaný a vysypaný moukou). Každou placku na jeden plech. Pak vezmeme malý váleček a těsto rozválíme na tentou placku - tak půl centimetru, max. centimetr. Nebo vymačkáme prsty. Hlavní je, aby byla placka opravdu tenká, neb v troubě naběhne.
Těsto má tendenci se vracet zpět do "tlustého" stavu, ale nevzdávejte to a znovu válejte ;-). Sýry vám budou dělat na povrchu malé hrbolky. Pokud se nám konečně podařilo placku natenko vyválet, můžeme povrch propíchat vidličkou (ale není nutné). Co ale je, tak potřít žloutkem rozmíchaným s mlékem (nebo olejem) a solí, příp. bazalkou, rozmarýnem či pikantním kořením... Pokud jsme dali do náplně balkán, tak vajíčko již nesolíme.

Máme hotovo, tak šup s plackou do vyhřáté trouby. Pečeme tak 10, max. 20 minut. To závisí na tom, na jakou tloušťku se nám podařilo těsto rozválet. Upečená placka má krásně zlatavou barvu a není vysušená.

Po vyndání potřeme rozehřátým máslem. Jíme ještě teplé - tak tedy - dobrou chuť ;-)

1 komentář: